الخميس، 5 يوليو 2012

السير ليلا


السير ليلا او السرنمة هى رد فعل عصابى يغادر النائم فيه سريره و ينهمك فى مظهر من مظاهر النشاط يعتقد انه يهدف الى اشباع رغبة او افراغ توتر 
و لعل ما اتكلم عليه مختلف عن فيلم بئر الحرمان قصة احسان عبد القدوس سيناريو نجيب محفوظ واخرجه كمال الشيخ ولعب بطولته سعاد حسنى ومثلت فيه شخصية فتاة جادة لكن مصابة بازدواج فى الشخصية تتحول الى فتاة لعوب ليلا تختلف كثيرا عن القصة التى سارويها
فهى فتاة ارستقراطية كانت مرتبطة بابيها و تحبه جدا اصيبت بعد وفاته بالسير ليلا و لكنها كانت تتردد على ملاهى القاهرة ليلا ثم بعد ان تنتهى تذهب الى المطاعم لتناول عشاء دسم جدا لاحظ خطيبها ما يحدث لها من تغيرات كبيرة وخاصة رائحة فمها الذى اصبح رائحته كحول و مع اقتراب موعد الزفاف اقترب هو من ازدياد شكه فيها وراقبها اثناء خروجها ليلا و اكتشف المفاجاة واجهها و الدموع تغرق عينيه يوم الفرح صباحا وقال لها  اذا كنت استطيع ان اغفر لك تناولك للكحول و ذهابك للملاهى فلا استطيع ان اغفر لكى ما حدث لكى بعد ذلك
صرخت فيه الدموع فى عيناها ماذا حدث بعد ذلك ماذا حدث
قال لها كنت تذهبين الى المطاعم ثم ثم ثم
قالت له ثم ماذا صرخت صرخة كبيرة وامسكت بعنقه ثم ماذا
قال لها تناولتى عشاء دسم وزاد وزنك و لاتستطيعين ارتداء فستان الزفاف المستورد من الخارج
 تمت

بلد مجانين صحيح

   




هناك 12 تعليقًا:

richardCatheart يقول...

ههههههههههههههههههههه انت مشكلة ههههههههههههههه بوظت الفيلم وسعاد والمرض كله باااااااااااااااااظ بس تعرف انت نبهتنى ليه سعاد الله يرحمها وزنها زاد اكيد بسبب ام بير الحرمان من الاكل اللى وقعت فية دا :)

بس بجد وبعيد عن الهزار الفيلم دا رهييييييييب انا بعشقه وبعشق سعاد بشكل خاااااااااااااااااااااااص جداااااااااااا بس بعد رؤيتك الجبارة الحمد لله كرهتهم ههههههههههههههههههه

هنستنى الجديد لا تتاخر يا فنان :)

Bent Men ElZman Da !! يقول...

هههههه
انا توقعت بردو ان الاخر فيه حاجه

الفيلم ده تحفه بجد
ليه حاله خاصه كده غريبه

الازهرى يقول...

أنا ما اتفرجتش على الفيلم

بس لو سعاد حسنى مثلت الكلام ده

يبقى القتل كان
حلال فيها

مصطفى سيف الدين يقول...

مفيش اي احساس بالمسئولية حضرتك
الراجل تطلع عينه و يستورد الفستان و هي تديها محشي في اخر الليل

بحب الفيلم ده اوي

سواح في ملك اللــــــــــــــــــه- يقول...

المشكلة بقي في الاكل اللي هبرته

كان علي حساااااب مييين

كريمة سندي يقول...

هههههههههه بلد مجانين بصحيح تديها للصبح أكل والله المستعان عجبتني طريقة العرض للقضية فهي السهل الممتنع تحياتي

شمس النهار يقول...

ضيعت نهاية الفيلم وشلفطها
:))

فافى يقول...

ههههههههههههههههههه
انا اول ماشفت السائرون نياما قلت انت هاتتكلم فى تخصصى لقيتك كاتب حاجه تانيه خاااااااااالص

حنين محمد يقول...

صباح الغاردينيا ابوزياد
أنت مش حتبطل الي بتعمله فينا دا امممم انا الفيلم افتكر شفته مش الي بتلبس فيه سعاد فستان اعتقد احمر وبيلمع تقول اشارة مرور وكان عليها روج بيلمع كمان هههههههههههه<<< البنت بتحلم
اممم طيب الفستان الاحمر بردو مش بيدخل فيها ؟؟ سؤال مهم على فكرة
هههههههههه"
؛؛
؛
لروحك عبق الغاردينيا
كانت هنا
reemaas

زينة زيدان يقول...

عنده حق
السمنة خطيئة غير مغتفرة

ههههههه

هنا دوما تكون الضحكة ملازمة لنا

بس عندي استفسار
" بلد مجانين"
هو ده وصف للبوست ولا المدونة ولا لمين
ولا المدونة هي البلد وإحنا المجانين
بس بكل أحواله وصف مجنووون
ههههههههههه

نهر الحب يقول...

هههههههههههههههههههههههههههههههههه

بتصدمني نهاياتك
:)))))

مروه زهران يقول...

ممتعة جدا