الاثنين، 15 يوليو 2013

قطايف 6



بدأت فوازير رمضان فى إذاعة القاهرة فى أواخر الخمسينيات
وكانت تقدمها الإعلامية سامية صادق ثم آمال فهمى
وكانت كلمة " نقول كمان " من أشهر الكلمات قبل إعادة إلقاء الفزورة
واقتبسها بذكاء عبدالحليم فى الحفل الذى تغنى فيه بأغنية الفوازير
وعند إفتتاح التليفزيون .. سارع المخرج محمد سالم بتقديم الفوازير
- لما لها من شعبية جارفة - وأوكل بطولتها إلى ثلاثى أضواء المسرح
الذين ظلوا يقدمونها سنوات عديدة وحتى بعد وفاة الضيف أحمد
ثم بعد وفاة محمد سالم تولى فهمى عبدالحميد إخراج الفوازير

وقام بتطويرها كل عام واشتركت نيللى ثم شريهان وسمير غانم

اول فوازير فى التلفزيون المصرى

فوازير ثلاثى اضواء المسرح

اسكتش اعلان فيلم عودة الندل

اسكتش عودة الندل

فزورة اليوم
ما اسم هذا الممثل


حل فزورة امس
دينا ممدوح
اية محمد
حل الفزورة حسن كامل

هناك 10 تعليقات:

Bent Men ElZman Da !! يقول...

النهاردة في نوع من الحنين غريب
بدأ بأعلان بيبسي وشيبسي اللي لعب علي نقطه ضعف جيل الثمانينات اللي انا منه
وختامها مسك مع فوازيرك النهاردة
يمكن مش عاصرت الفوازير القديمة بتاعه آمال فهمي وثلاثي اضواء المسرح
بس حاولت اتفرج عليهم علي اليوتيوب

كل الحاجات القديمة دي بتخلق جوانا روح دايماً بنشتقلها

الفزروة
فهمي امان

انا بقيت استنا الفوازير دي علي فكرة :))

aya mohamed يقول...

انا بحب جداااا آمال فهمى ونقول كمان :D
بحب احل الفوازير دى وكمان فوازير اذاعة القرآن الكريم
فى عشق بينى وبين الراديو
فكنت بفضل اقلب فى الاذاعات بعد المغرب علشان احل كل الفوازير
اما بقى نيللى وشيريهان فدول حكاية
انا عايزة بقى البوست الجاى عن الف ليلة وليلة ممكن ؟ :)

الاجابة
عم لالو فى سيدتى الجميلة ^____^
فهمى امان

Ramy يقول...

القطايف

كلها أحلى من بعض

أنا كلتهم كلهم ((:

رجيم بقى (((:

تسليم ايدك يا استاذ ابراهيم (:

زينة زيدان يقول...

..

أخي ابراهيم

فاتني الكثير
ولكني أعود اليوم
لاقتطف أولى القطايف

سعدت بالمتابعة

رحاب صالح يقول...

لالالالالالالالالالا
انا اعترض هي دينا ممدوح واية بس الي بيجاوبوا ههههههه
عموما الحمد لله انهم من بني جنسي لو كان راجل كنت قلت انها تفرقة عنصرية
هههههههه حلوة القطايف وانا اصلا بموت ف ثلاثي اضواء المسرح وكل الناس الي قدمت الفوازير
علي فكرة حكاية اني ممكن اكون خمسين كيلو دي في المشمش ان شاء الله او لما ساليناز تبقي ثلاثين كيلو انا ابقي خمسين ههههههههه

ابراهيم رزق يقول...

Bent Men ElZman Da

فعلا الواحد لما بيتفرج على الحاجات دى بيشعر بشجن و حنين

برافو حل الفزورة صحيح

تحياتى

ابراهيم رزق يقول...

Aya Mohamed

انا قرينك يا زواوى
قصدى يا اية
بحب كل الحاجات دى

من عينى انتى تؤمرى
الف ليلة و ليلة

حل الفزورة صحيح

تحياتى

ابراهيم رزق يقول...

Ramy

بالهنا و الشفا
هههههههههههههه

شرفنا تجد ما يسرك

ابراهيم رزق يقول...

زينة زيدان
اختى العزيزة
اخت الشهيد

و انا سعدت بمرورك
فى انتظار متابعتك

تحياتى

ابراهيم رزق يقول...

re7ab.sale7

هههههههههههههههههههههه
اتشطرى و جاوبى

اخر مرة وزنت ساليناز كانت 31 كيلو
هههههههههههههههههه

يلا اتشطرى

تحياتى